Àlbums de fotos catarisme

La cova de Betlem

La cova de Betlem es troba dintre del municipi d'Ornolac e Ussat (Ornolac-Ussat-les-Bains, en francès), dintre del País de Foix (Arieja). El camí per arribar-hi, no està senyalitzat (juliol, 2018). Aquest s'agafa a l'inici del poble, entrant pel marge esquerre de la carretera. L'ascens no és dificultós, d'uns 15 minuts aprox., però és ple de vegetació. Abans d'arribar a la cova de Betlem, i a la balma que la precedeix, anirem veient diverses fortificacions estratègicament disposades, a tall de murs. Es conserven diversos panys de paret i els més alts poden arribar perfectament als 6 metres. La seva estructura és simple però estratègicament defensiva que impedia o controlava l'accés fins a la cova de Betlem.

S'atribueix que és una obra del període de l'edat mitjana, i per tant, se suposa que en aquest indret es refugiaren els càtars o els habitants dels pobles propers en temps de les croades contra Occitània. Tot i això, sens dubte que abans i després, seria perfectament possible que fos utilitzat per altres motius defensius.

La balma que precedeix a l'entrada de la cova de Betlem, podria haver donat aixopluc a un nombre considerable de persones. És fàcil imaginar-se'ls en aquell indret esperant que les coses a baix es calmassin.

L'entrada de la cova de Betlem està tapiada i s'accedeix per una apertura que en el seu moment tingué una porta. Una escala duu a l'interior de la cova, la qual no és massa gran. Se suposa que en aquells indrets el catarisme realitzava les seves pràctiques més íntimes o importants. Immediatament, una gran pedra és suportada per tres altres més conferint-li la forma d'una mena d'altar. A l'esquerra de la paret, hi ha esculpit un pentàgon a una altura superior d'un metre i mig aproximadament. No vam poder enfilar-nos per a emular el suposat ritual càtar, on l'adepte s'havia d'inserir en ell tot allargat els braços i cames. A la part oposada a l'entrada, tenim un gran balcó natural amb unes excel·lents vistes d'aquella part de les valls de l'Arieja i del riu. A la seva esquerra, una petita apertura, practicable a quatre potes que et duu a l'exterior.


El pentàgon, dintre de la poca afecció que tingué el catarisme per a la representació d'imatges, fou un dels més sovintejats. La seva geometria es veié representada en amulets i peces de fang metàl·lics.

Àlbums de fotos

30.7.2018 La part de la muntanya en el seu camí d'accés.  Betlem -  Jordi Bibià

30.7.2018 - Betlem
La part de la muntanya en el seu
Jordi Bibià

30.7.2018 Estructures de la fortificació.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
Estructures de la fortificació.
Jordi Bibià

30.7.2018 La part del camí controlat antigament per les estructures defensives.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
La part del camí controlat anti
Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018 Les finestres i apertures de guaita són força nombroses.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
Les finestres i apertures de gua
Jordi Bibià

30.7.2018 L'entrada de la cova de Betlem fortificada.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
L'entrada de la cova de Betlem f
Jordi Bibià

30.7.2018 Interior de la Spulga.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
Interior de la Spulga.
Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018 L'espai de la cova i la suposada pedra altar.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
L'espai de la cova i la suposada
Jordi Bibià

30.7.2018 Els murs cobrint la totalitat dels espais.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
Els murs cobrint la totalitat de
Jordi Bibià

30.7.2018 D'altres obertures naturals.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
D'altres obertures naturals.
Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018 El famós pentàgon.  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
El famós pentàgon.
Jordi Bibià

30.7.2018 Algú encara hi deixa flors-  -  Jordi Bibià

30.7.2018 -
Algú encara hi deixa flors-
Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

30.7.2018   -  Jordi Bibià

30.7.2018 -

Jordi Bibià

Ho vols compartir?